Arvokas paikka arvokkaalle brändille. Näin voisi tiivistää Unikulman lippulaivaliikkeen Erottajalla. Unikulman liikkeeseen tullaan hakemaan parasta – usein jo toisessa polvessa.
Aikansa tunnetuin arkkitehti Theodor Höijer suunnitteli vuonna 1893 näyttävän arvotalon Etelä-Esplanadin ja Erottajan kulmaan. Talo on seissyt ylväänä paikallaan jo 130 vuotta. Unikulman myymälä avattiin 1998, kun talo oli juuri huolella remontoitu. Unikulman liikkeistä Erottaja on se, johon tullaan usein jalkaisin lähietäisyydeltä eli Etelä-Helsingistä ja keskustan kortteleista.
”Meillä on hyvin uskollisia asiakkaita. Jopa 70 prosenttia myymälässä pistäytyvistä kuuluu kanta-asiakkaisiimme. Meille tullaan hakemaan uutta päivitystä makuuhuoneeseen, jossa usein jo ennestään on Unikulman sänky”, kertoo Erottajan myymäläpäällikkö Heli Kuoppamaa. Hän vastaa myös Unikulman hotelliasiakkuuksista ja on työskennellyt lähes kaikissa Unikulman myymälöistä eri puolilla Suomea.
”Sijaintinsa vuoksi Erottajan-liike eroaa muista Unikulman myymälöistä: täällä myydään eniten arvokkaimpia sänkyjä ja vuodekokonaisuuksia, joissa on ylellisimmät toiminnot valoineen ja hierontoineen”, Kuoppamaa kertoo.
Jos Unikulma on asiakkaalle ennestään tuttu, hän yleensä tietää mitä haluaa. Myymälään tullaan määrätietoisesti hakemaan entistäkin parempi, päivitetty versio Vantaan Petikossa valmistetusta laatuvuoteesta. Tai uusimaan tyynyjä, peittoja tai SteadyBody-lakanoita.
Palvelulta odotetaan parasta
Kivijalkamyymälään tullaan usein jalkaisin tai raitiovaunulla. Moni asiakkaista muistaa vielä, että aikanaan samassa liiketilassa palveli KOP:n pankki. Asiakaskohtaamiset ovat erityisiä, sillä monet asiakkaat ovat tuttuja jo vuosikymmenten takaa.
”Meillä on osaamista palvella vaativiakin asiakkaita. Olemme itsekin konkareita, sillä myös henkilökunnan yhteenlasketut palvelusvuodet lähentelevät sataa. Siten meillä on varmasti kokemusta ja ymmärrystä palvella asiakkaita, mitä ikinä he tarvitsevatkaan”, kertoo Antti Kallio.
Kuvassa Antti Kallio Unikulman Erottajan myymälässä. Pääkuvassa on Heli Kuoppamaa.
Palvelua saa myös ruotsiksi, mikä on Helsingin keskustassa tärkeää. Ja luonnollisesti englanniksi. Joskus tulee pyyntöjä lähettää sänky kauaskin ulkomaille, kun asiakas on täällä vieraillessaan päässyt Unikulman vuoteen makuun – nukuttuaan hyvin designhotellissa kuten U14 tai Lilla Roberts.
Erottajan-myymälästä tehdään myös kotikäyntejä. Joskus asiakas tarvitsee apua sen arvioimisessa, miten sänky voitaisiin päivittää vastaamaan nykyisiä tarpeita.
”Kantakaupungin alueella kotikäynnit ovat kyllä mahdollisia”, Kimmo Siikavirta vahvistaa. Ja kuten aina Unikulmassa, sänky toimitetaan kotiin avaimet käteen -periaatteella: sänky hoidetaan käyttövalmiiksi ja vanhat sängyt sekä kuljetusmateriaalit viedään pois.
Kuvassa Kimmo Siikavirta Unikulman Erottajan myymälässä.
”Luottamus Unikulmaan tulee kotoa”
Usein omilleen muuttaneet lapset tulevat hankkimaan oman Unikulma-vuoteensa, koska niin on ollut perheessä tapana.
”Kyllähän me tiedämme, että Unikulman sänky aiheuttaa riippuvuutta! Luottamus brändiin on peritty kotoa. Isä sanoi, että täältä ostetaan sänky”, Antti Kallio kuvailee.
Kaiken kaikkiaan nuorempi asiakaskunta on laajentunut, ja 30–40-vuotiaiden asiakasryhmä on jo yhtä iso kuin yli 60-vuotiaiden.
”Yhä enemmän kiinnitetään huomiota visuaalisuuteen, ja siksi sängynpäädyt ja verhoilukankaiden vaihtoehdot ovat yhä tärkeämpiä laadukkaiden vuoteiden lisäksi”, Mikael Niemi sanoo.
Unen laatu kiinnostaa
Yhä useampi asiakas tietää jo unesta sen verran, että hyvä nukkuminen on tärkeää. Keinot siihen pääsemiseksi saattavat vielä olla hakusessa.
”Jotkut yrittävät ratkoa huonon patjan ongelmia tyynyllä. Se ei tietenkään riitä, vaikka tyynylläkin on toki merkitystä. Lisäksi pitäisi ymmärtää, että juuri ennen nukkumaanmenoa ei kannattaisi tehdä töitä tai riidellä, jos haluaa olla valmis nukahtamaan”, Kimmo Siikavirta muistuttaa.
Unikulman liikkeessä ymmärretään kirkkaasti, että työtä tehdään hyvinvointialalla. Siksi asiakas saa aina kokonaisvaltaista palvelua, joka onkin Unikulman suuri valtti.
”Kotimaisuus, kokonaisvaltainen palvelu ja myymälä, johon on helppo tulla. Siinä on Erottajan salaisuus!” Heli Kuoppamaa summaa.