Varaudu kuumiin kesäöihin jo nyt – mutta miten?

toukokuu 31, 2022 2 min lukuaika

Varaudu kuumiin kesäöihin jo nyt – mutta miten?

Onko väärin ikävöidä keskitalvea jo kesäkuussa ja valittaa kuumuudesta? Makuuhuoneen lämpötilalla on iso vaikutus unen laatuun. Liian lämpimässä uni on katkonaista ja palautuminen heikompaa. Miten helleöihin voi varautua?

Nukahtaminen ja unessa pysyminen ovat monimutkaisia, kemiallis-fysiologisia prosesseja. Kehon lämpötila on yksi niistä asioista, jotka prosessiin vaikuttavat.

Ruumiinlämmöllä on suora vaikutus nukahtamiseen. Ruumiinlämpö alkaa laskea ennen nukahtamista noin kello 22–24. Se on matalimmillaan aamuyöstä noin kello 2–6 välillä, jopa puoli astetta alempi kuin päivällä.

Kehomme reagoi myös valon vaihteluun 24 tunnin rytmissä, ja valon vähentyessä keho alkaa erittää melatoniinia, joka edistää nukkumista. Monet tällaiset signaalit kertovat aivoille, että nyt on sopiva hetki nukahtaa.

Kun on liian kuuma

Lenkiltä ei kannata juosta suoraan sänkyyn nukkumaan. Tutkimuksissa on havaittu, että raskas liikunta tai saunominen juuri ennen nukkumaanmenoa tai makuuhuoneen liian korkea lämpötila häiritsevät unta. Ne nostavat kehon lämpötilaa, jolloin nukahtamisen kannalta oikea-aikaista viilentymistä ei tapahdu. Jos saunoo vaikkapa pari tuntia ennen nukkumaanmenoa, kehon lämpötila ehtii alkaa laskea, mikä puolestaan edistää nukahtamista.

Ihanteellinen huoneen lämpötila nukkumisen kannalta on 17–21 astetta. Kesähelteillä makuuhuoneen lämpötila kuitenkin kipuaa helposti paljon korkeammaksi. Tämän on havaittu heikentävän unen laatua. Erityisen paljon siitä kärsivät ne, jotka muutenkin ovat herkkäunisia. Ilmiö vaivaa enemmän naisia kuin miehiä.

Hellejaksojen aikana elimistö kuormittuu monin tavoin. Sydän voi ylikuormittua, kun kehon jäähdytysmekanismi pyrkii pitämään kehon lämpötilan tasaisena. Myös nestehukan ja jopa kuivumisen vaara on suuri. Ikäihmisillä helle on vaarallisempaa, koska verisuonisto ja esimerkiksi hikirauhaset eivät enää toimi yhtä hyvin kuin nuorena.

Viilennä huonetta ja kehoa

Hellejaksoina makuuhuone kannattaa pitää mahdollisimman viileänä. Älä avaa verhoja päivälläkään, ja tuuleta huonetta vasta, kun päivän kuumuus on vähentynyt. Viilennä mahdollisuuksien mukaan huonetta tuulettimella, olettaen että ne eivät ole taas joka kaupasta loppuun myyty. Viileä suihku ennen nukkumaan menoa laskee myös kehon lämpötilaa.

Myös vuodevaatteiden valinnalla voit vaikuttaa nukkumismukavuuteen

Urheillessa monesti suositaan teknisiä, nopeasti kuivuvia, kevyitä ja miellyttäviä vaatteita. Miksi tätä samaa teknologiaa ei voisi tuoda myös sänkyyn?

Teknisillä vuodevaatteilla on monia hyviä puolia ja moni niitä kokeillut onkin jättänyt perinteisen puuvillan pois vuoteestaan.

Tekniset vuodevaatteet tasaavat kehon lämpötilaa ja auttavat palautumaan. Tekniset lakanat tuntuvat myös ihanan viileiltä ja silkkisiltä, eivät rypisty ja pysyvät kuivana myös hikiaallon yllättäessä.

Kesäksi peitto on hyvä vaihtaa kevyempään. Peitoista on myös saatavilla lämpöäsääteleviä teknisiä vaihtoehtoja.

Voit tutustua Unikulman teknisiin vuodevaatteisiin tästä.


Jätä kommentti!

Kirjoitukset julkaistaan hyväksynnän jälkeen.